Friday, October 12, 2007

om klima

Klimasaken står i fokus som aldri før. Polisen smelter, Oprah, Leonardo DiCaprio, Petter Stordalen og andre som tidligere overlot slike ting til aktivister og ekstremister kjører elbil og bruker handlenett og Al Gore og FNs klimapanel får fredsprisen. Jeg må, som så ofte, si meg sterkt uenig med frp. Etter min mening er dette et strålende valg av fredsprisvinner. Vannmangel, menneskeforflytninger og økt kamp om færre ressurser er en sikker vei til krig og fordervelse. Både privatpersoner og samfunnet som helhet med politikerene i front har ansvar for å gjøre noe med klimakrisen. Som privatpersoner kan vi bruke sparepærer, kjøre og fly mindre, resirkulere etc. Selv prøver jeg å ikke bruke plastposer, resirkulerer, kjører lite, ønsker meg en prius hybrid, bruker organisk nedbrytbare hundeposer, bruker minst mulig vann og strøm og prøver å la være å kjøpe ting med unødvendig mye embalasje. Likevel synes jeg at hovedansvaret bør ligge på politikere. Plastposer bør koste 20kr slik at folk istedet bruker handlenett, prisen på hybridbiler bør subsideres med penger fra skatteleggelse av andre biler, resirkulering bør gjøres lettere og mer tilgjengelig, det bør være panteordninger på mer enn tomflasker, kollektivtransport bør bli billigere og vanlige lyspærer bør forbys - slik som i Canada. Hadde vi gjort dette ville vi reddet verden. Det er ikke mer som skal til.




"Det kreves handling nå, før klimaendringene kommer ut av menneskelig kontroll." - Al Gore.

No comments: