Thursday, September 10, 2009

ukens bok VIII


På forelesning igår fikk jeg vite at Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug har blitt kåret til tidenes beste norske bok. Da jeg fikk vite dette nikket jeg selvsagt anerkjennende og lot som om dette var noe alle visste. Sannheten er at jeg ble ganske sjokkert. Ikke fordi jeg ikke ikke liker boken, men fordi jeg rett og slett aldri har hørt om den! Er det bare jeg som ikke har fått med meg denne boken? Har alle andre lest den og diskutert den i hemmelighet? Jeg ser på meg selv som en forholdsvis oppegående person som er gjennomsnittlig eller kanskje til og med over gjennomsnittlig oppdatert innen litteratur, men denne boken har virkelig gått meg hus forbi, som det heter. Derfor må dette bli ukens bok. Etter hva jeg har hørt handler den om miljøaktivisme og det passer jo bra.

No comments: